Cykler og teknik | Den rette cykel til dig


Cykelteknik

Cyklen har kontinuerligt tilpasset og forbedret sig siden dens fremkomst i starten af 1800-tallet. Disse innovationer er fortsat siden ankomsten af moderne materialer og computer-teknologi, hvilket har affødt en helt ny generation af specialcykler.

cykel og teknik

Cykeltyper

Cykler kan kategoriseres på flere forskellige måder. – Efter funktion, antal af passagerer, konstruktion, gearing eller fremdriftsmetode. De mere gængse typer omfatter blandt andet bycykler, mountainbikes, racercykler, turcykler, ladcykler, hybridcykler (elcykler), og BMX-cykler. De mindre kendte typer inkluderer tandemcykler, banecykler, ”low-riders”, sammenklappelige cykler, amfibie-cykler og liggecykler.

Præstationsevne

Cyklen er utrolig effektiv – både på det miljømæssige, men også på det mekaniske plan. Cyklen er den mest effektive menneskedrevne form for transport i forhold til den mængde af energi, der skal bruges for at rejse en given distance. Fra et mekanisk synspunkt, bliver op mod 99% af den energi, som cyklisten yder overført til hjulene, selvom gear kan reducere dette tal med ca. 10-15%.

En person, der kører med lav til mellem fart på omkring 15-25 km/h, bruger stort set den samme energi, som kræves for at gå. Luftmodstand, som er proportional med kvadratroden af hastigheden, kræver langt mere energi, da hastigheden reduceres. – Hvis cyklisten sidder oprejst, svarer kroppens overflade for ca. 75% af den samlede modstand. Derudover er mængden af kuldioxid, som produceres ved forbrænding af mad, mindre end 1/10-del af hvad de mest effektive biler kræver.

Cykelstyr & sadler

Styret drejer forgaflen og dermed forhjulet på en cykel, – og her findes der særligt tre typer af cykelstyr. Opretstående cykelstyr er normen i Europa indtil 70’erne, og her er styret buet svagt tilbage mod cyklisten, hvilket giver en mere behagelig og bekvem stilling på cyklen. ”Drop handlebars”, som er bedre kendte fra racercykler, buer nedad, hvilket giver rytteren en bedre bremseeffekt grundet en mere aerodynamisk position på cyklen. Mountainbikes har generelt mere lige og bredere cykelstyrer, hvilket giver en bedre kontrol over cyklen ved grov terrænkørsel.

Sadler varierer ligeledes efter cyklistens præferencer, – her sondres mellem de mere polstrede sæder, som er en favorit blandt kort-distance-turer, og de smallere modeller, som giver større bevægelighed ved længere ture. Komforten afhænger af kørepositionen. – Ved bycykler er vægten fx mere fokuseret ned på sadlen, hvorfor det her er fordelagtigt, at vælge en sadel, som er blødere og mere polstrede. Ved racercykler, hvor rytteren er mere foroverbøjet, er vægten mere jævnt fordelt mellem sadel og styr, hofterne er bøjede, hvorfor en smallere og hårdere sadel er mere effektiv. Der findes forskellige sadeltyper for hhv. mænd og kvinder, selv om de fleste cykler som regel leveres med herre-sadler. Liggecykler, som har et tilbagelænet sæde i stedet for en sadel, er ofte et foretrukket valg blandt cyklister, som lider af ryg-, nakke-, skulder- eller håndleds-problemer.

Bremser

Moderne cykelbremser omfatter blandt andet fælge-bremser, hvor bremsepuder presses mod hjulfælgen; Tromlebremser, hvor bremsepuderne er indeholdt i selve hjul-naven; eller skivebremser, som har en særskilt bremseskive på fælgen. Skivebremser er mere typiske for ”off-road” cykler, tandemcykler og liggecykler, frem for traditionelle bycykler fx.

Ved håndbremser bliver kraften fordelt gennem ”Bowden” kabler eller hydrauliske kabler direkte ned til bremsepuderne. Bagbremser kan enten være hånd- eller fod-styret, hvilket ofte er populære blandt børnecykler.

Banecykler har ikke dedikerede bremser. – Her er det ikke nødvendigt med bremser, da alle rytterne cykler i den samme retning. Baneryttere har dog stadig mulighed for at sænke farten, da banecykler har statiske gearer, hvilket eliminerer muligheden for ”freewheel” eller frihjul.

Kilde: Wikipedia

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s