Cyklens historie


Den første cykel blev opfundet af den tyske Baron Karl von Drais, som introducerede den for offentligheden i Mannheim, Tyskland i 1817.

cykel baron karl von drais

Cyklens udvikling

I 1839 introducerede den skotske smed, Kirkpatrick MacMillan, den første mekanisk-drevede 2-hjulet cykel. MacMillan er også forbundet med de første færdselsregler for cyklister, efter at en skotsk avis skrev om en ulykke, hvor en anonym mand fra Dumfries-shire, påkørte en lille pige, hvorefter han fik en bøde på 5 Shilling. Franskmændene Pierre Michaux og Pierre Lallement tog cykeldesign til et nyt niveau i 1860’erne, da de udviklede den første mekaniske cykel-krank med pedaler på forhjulet (velocipede). En anden fransk opfinder, ved navn Douglas Grasso, havde nogle år tidligere udviklet en mislykket prototype af Pierre Lallements cykeldesign. En lang række baghjulstrukne udgaver af cyklen, fulgte i kølvandet, den mest kendte var “the rod-driven” velocipede, som blev opfundet af skotske Thomas McCall i 1869. Den franske udgave, som var produceret af træ og jern, udviklede sig til “the penny-farthing”. – Cyklen var konstrueret over et hult stål-stel på hjul med eger og gummi-dæk. Cyklen var, på trods af den nye teknologi, svær at køre på, grundet en dårlig vægtfordeling og et alt for højt sæde. I 1868 blev Michaux’s cykel hentet til Coventry, England af Rowley Turner, en salgsagent hos The Coventry Sewing Machine Company, som senere skiftede navn til The Coventry Machinist Company. Rowley’s onkel, Josiah Turner og hans forretningspartner, James Starley, brugte Michaux’s design, som fundament for The Coventry Model, som senere lagde grundstene for Storbritanniens første cykel-fabrik.

the coventry model cykel

Den moderne cykel

Cyklen blev blandt andet forbedret ved at reducere diameteren på forhjulet og ved at flytte sædet længere tilbage. Innovationerne resulterede i behovet for gear, så det var muligt at udnytte kraften mere effektivt. – Det var dog stadig en udfordring at skulle styre og træde via forhjulet. Dette problem løste J.H. Lawson og Shergold ved at introducere et nyt kædetræk, som sammenkoblede cykel-kranken og baghjulet. Disse cykler var bedre kendte som sikkerheds-cykler, grundet deres lave sædehøjde og forbedrede vægtfordeling. Starley’s 1885 Rover, som blev produceret i Coventry, betragtes som den første genkendelige moderne cykel.

starleys 1885 rover

Cyklen var kommet for at blive

Yderligere innovationer forøgede komforten, hvilket resulterede i 1890’ernes Golden Age of Bicycles. I 1888 introducerede Skotten John Boyd Dunlop det første praktiske oppustelige cykeldæk, som blev verdenskendt. Senere blev der udviklet bedre bremser, gear og hjul, hvilket resulterede i en opblomstring af cykelklubber på begge sider af Atlanten.

Kilde: Wikipedia

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s